Friday, May 20, 2011

Loser

Hari ni aku bangun dengan mood yang agak slow. Mungkin tak cukup tidur sejak 2 hari lalu. Tak tahu kenapa.

Pagi tadi bangun, rutin biasa panaskan air dalam heater, seluk tangan dalam bekas Nescafe 3 in 1 yang ada 30 sachet tu. Hari ni aku seluk, tinggal beberapa sachet je lagi. Aku beli pack tu masa start cuti. Reality hit me. Dah sebulan aku kat rumah. Apa yang aku buat?

Honestly, kadang-kadang aku bangun tidur rasa diri loser. Sebab tak ada arah tuju hidup. Tu yang buat aku selalu bangun lambat. sebab memang tak ada apa-apa nak buat kat rumah. Ada kawan-kawan kerja, part time ke, melancong, cari hobi. Aku? Buat lemak adala.

But aku dah mula membaca balik, hobi aku dari kecik. Aku baca balik novel2 omputeh yang aku beli dengan duit elaun. Buku-buku tu buat aku lupa yang aku ni loser, penghabeh beras mak abah kat rumah. Cuma aku rasa comel bila terjumpa catatan-catatan makna perkataan yang aku tak paham pada muka surat tertentu dalam novel-novel aku. Buat aku senyum. Percaya tak 5 tahun dulu aku tak tahu pun makna 'nauseous'? Hari ini perkataan tu bagi aku sangat basic untuk tak diketahui maknanya.hehe comel pulak rasa diri.hihi

Hari tu duduk-duduk lepak ngan mak. tanya pendapat mak. patut tak aku kerja. Mak jawab senang je "Tak yah keja.. Belajar masak kat rumah". Nampaknya mak lebih risau masa depan aku nak jadi bini orang tahun depan.haha Tapi honestly, dari aku lepas SPM, mak memang tak pernah support aku kerja part time. Dia lebih suka aku dudok kat rumah =.=

Walaupun aku duduk kat rumah, aku belajar juga masak. Sekarang aku bangga dah boleh buat pancakes tutup mata je. haha lauk2 simple pun dah boleh dah. Cuma ada satu hari 2 minggu lepas, aku masak ayam masak merah. Ya Allah, rasa dia layak buang dalam tong sampah. Masalahnya aku tak rasa pun lepas aku masak. and tak makan pun sampai la dinner. Time dinner aku rasa, uwekkkk! Dahla siap kasi orang sebelah kan? Kesian orang yang kena makan.hahaha Pengajaran nya: JANGAN BERBAIK HATI SEDEKAH MAKANAN kalau tau diri tak pandai masak.hahahaa

Hari tu mak tanya berapa berat badan aku. Lepas aku bagi tau, mak cuba sembunyi muka terkejut. Statement hebat mak 'Mak dulu tak pernah berat macam tu sampai kawen, dah beranak'. Pekkkkkkkkkk kena sebijik kat muka. Bila dah terasa tu, aku exercise la jugak. JUmp rope la paling selalu. Kalau buat gila, bukak channel Hitz.tv ke or bila ada Music Bank, menari2. tapi tak la ala-ala k-pop. aku salu buat poco-poco je tapi ikut beat k-pop.hahahah loser betul.

Lepas tulis-tulis benda kat atas tu aku perasan something. Even aku duduk rumah, aku banyak spend masa ngan mak. something yang aku tak buat sejak tahun 2000 (sebab duduk hostel..haha). Kira mother-daughter bonding la nih. Bagus jugak kan? Tu kot hikmahnya. Perasan jugak sekarang ni aku nak ceciter ngan mak pon takde tapis2. kalau dulu, iye. skrang kot2 tgok tibi nampak orang kawen ke, boleh ceciter ngan mak. Kalau dulu, takdenyer..

Aku tak sabar nak start kerja. Tak sabar gila2 nak mencurah bakti suci pada negara. haha tipu je. Aku nak dapat gaji cepat. Nak tunaikan janji2 aku ngan mak bila aku dah kerja. Aku nak start beli barang kahwin. Tak mau pakai duit mak. Kesian mak. Dulu abang2 kawen pun tak balik modal lagi.haha (terasa tak korang??)

Motif post bm arini? ntah..

p/s tadi tengok kat tv, French women makan banyak gila pun tak gemuk. The secret lies in their daily routine. Harus tiru. and Korean Women has the lowest obesity rate in the world. No wonder la kaki diorang vogue de vass!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com